wtorek, 28 stycznia 2014

szydełkowa czapka Minionki - tutorial

Witajcie!
Długo nie pisałam, wiem i za to przepraszam tych, którzy tu zaglądali w nadziei, że może coś nowego się pokazało...a tu nic. Nie znaczy to, że w tym czasie tak zupełnie zrobiłam sobie wolne od szydełkowania, o nie :-) Tylko bardzo trudno mi jest znaleźć wolny czas, w ciągu dnia, który mogę bez skrupułów poświęcić szydełkowaniu, a ile można zarywać nocy. Tak więc robię sobie kilka różnych rzeczy  w jednym czasie w dość wolnym tempie niestety, dlatego nie było tak naprawdę nawet co Wam pokazać. Udało się jednak zrobić dwie czapki: kolejną smoczą i czapkę Minionka. Żeby chociaż trochę zrekompensować Wam brak wpisów, przygotowałam szczegółowy opis wykonania tej ostatniej czapki. Może ktoś zechce zrobić podobną lub taką samą, to będzie jak znalazł. Takie kolorowe czapki wzorowane na postaciach z bajek są ostatnio bardzo popularne i widziałam już kilka takich w internecie. Znalazłam jeden opis sposobu wykonania czapki ale w języku włoskim. Zaznaczam, że nie szukałam zbyt intensywnie sposobów wykonania tej czapki, może są gdzieś inne w języku polskim, nie wiem. Zainteresowanym wklejam link: http://knittiamo.blogspot.it/2014/01/cappello-minion-crochet.html. Ja swoją czapkę, tak jak sporo osób szydełkujących, robiłam bez schematu, znając tylko ogólne zasady wykonania czapki z półsłupków narzutowych. Gdy mi coś nie wychodzi to po prostu pruję i robię od nowa. 





Czapka została wykonana z żółtego, czarnego  i białego akrylowego Kotka, szydełkiem 1,9. Beżowe obwódki okularów oraz błękitny pasek u dołu czapki zostały wykonane z włóczki z odzysku i nie znam niestety ich nazwy. Rozmiar  czapki: 50 - 52.


Wykonanie czapki rząd po rzędzie:
1 rząd: Zaczynamy od zrobienia magic ring (tzw. kółko samościskające) tu jest to w bardzo przystępny sposób wytłumaczone: http://kasiulkoweprace.blogspot.com/2013/04/czwartkowe-porady-kasiulkowe-jak-zrobic.html 
lub jeżeli ktoś jeszcze tego nie opanował kilku oczek łańcuszka (5), które łączymy oczkiem ścisłym w koło. Na tym robimy osiem półsłupków narzutowych, pamietając by zacząć od wykonania na początku dwóch oczek łańcuszka. po zrobieniu wszystkich ośmiu półsłupków ściągamy magic ring tworząc podstawę denka czapki. Rząd ten kończymy łącząc półsłupki oczkiem ścisłym. i to jest nasz pierwszy rząd czapki.



2 rząd: drugi rząd tak jak wszystkie rzędy zaczynamy także od 1 oczka łańcuszka i następnie w każdym półsłupku robimy dwa półsłupki, czyli w rzędzie mamy razem 16 półsłupków zamkniętych w jeden rząd oczkiem ścisłym. (dzięki temu, że zrobimy 1 oczko łańcuszka zamiast dwóch nie powstanie nam z tyłu czapki przerwa miedzy półsłupkami). Niezmiernie ważne jest by zadbac o to aby włóczka podczas wykonywania robótki była cały czas jednakowo napięta.



3 rząd: w pierwszy półsłupek poprzedniego rzędu wrabiamy 1 półsłupek, w następny półsłupek dwa półsłupki, razem pwinniśmy mieć 24 półsłupki




4 rząd: kolejno przerabiamy : 1 półsłupek, 1 półsłupek, 2 półsłupki po zakończeniu 32 półsłupki




5 rząd: kolejno przerabiamy: 1 półsłupek, 1 półsłupek,1 półsłupek, 2 półsłupki po zakończeniu 40 półsłupków i tu niestety nie zrobiłam zdjęcia. W tym miejscu poprzestanę na dodawaniu zdjęć ze względu na ich niską jakość.

6 rząd: kolejno przerabiamy: 1 półsłupek, 1 półsłupek,1 półsłupek,1 półsłupek (4 półsł.) i 2 półsłupki po zakończeniu 48 półsłupków




7 rząd: kolejno przerabiamy: 1 półsłupek, 1 półsłupek,1 półsłupek,1 półsłupek, 1 półsłupek (5 półsł.) i 2 półsłupki po zakończeniu 56 półsłupków




8 rząd: kolejno przerabiamy: 1 półsłupek, 1 półsłupek,1 półsłupek,1 półsłupek, 1 półsłupek, 1 półsłupek (6 półsł.) i 2 półsłupki po zakończeniu 64 półsłupki




9 rząd: kolejno przerabiamy: 1 półsłupek, 1 półsłupek,1 półsłupek,1 półsłupek, 1 półsłupek, 1 półsłupek, 1 półsłupek (7 półsł.) i 2 półsłupki po zakończeniu 72 półsłupki


Czapka zrobiona jest z dość ścisłych półsłupków narzutowych dlatego aby zrobić czapkę o rozmiarze 50 - 52 musiałam w 9 kolejnych rzędach przerabiać w co 8 półsłupku dwa półsłupki. Jeżeli chcecie zrobić mniejszą czapkę należy odpowiednio wcześniej przestać przerabiać podwójne półsłupki.

W kolejnych rzędach czapki przerabiamy już po jednym półsłupku na jeden półsłupek poprzedniego rzędu. Mniej więcej w połowie czapki należy zmienić kolor włoczki z żółtej na czarną i przerobić w ten sam sposób 3 kolejne rzędy czapki. Kolor włoczki najlepiej zmieniać w miejscu gdzie zaczyna się nasz rząd (2 oczka łańcuszka) i kończy ten, który przerabiamy.







widok od wewnętrznej strony czapki

Następnie ponownie wrabiamy żółtą nitkę, która jest wciąż przy naszej czapce i kontynuujemy do odpowiedniej głębokości czapki tym kolorem. Dwa ostatnie rzędy czapki: znowu zmieniamy kolor włoczki, tym razem na niebieską i robimy rząd półsłupków kolorem niebieskim, ostatni rząd przerobiłam ściegiem ściągaczowym, ale śmiało można dokończyć go półsłupkami.

Teraz oczy a właściwie okulary:
Zaczynamy tak jak czapkę:
1 rząd: od wykonania magic ring, czyli kółka samościskającego  czarną włóczką i robimy na nim 13 słupków, zaczynamy oczywiście od 3 oczek łańcuszka, zamykamy rząd łącząc ostatni słupek z oczkami łańcuszka oczkiem ścisłym.
2 rząd:  zaczynamy od zrobienia 1 oczka łańcuszka i potem w każdy kolejny słupek wrabiamy oczka ścisłe.
3 rząd: zmieniamy kolor włoczki na biały i najpierw zaczynamy oczkami łańcuszka a potem 1 słupek, 2 słupki (w jeden słupek poprzedniego rzędu), 1 słupek, 2 słupki i analogicznie do końca rzędu.
4 rząd: w każdy słupek wrabiamy oczka ścisłe.
5 rząd: zmieniamy kolor włoczki na beżowy i przerabiamy słupki. Kończymy rząd zamykając go oczkiem ścisłym zamykającym.


Mam nadzieję, że wszystko dość jasno wytłumaczyłam :-) Jeżeli popełniłam jakieś błędy to proszę poprawcie mnie. I pytajcie jeżeli pojawiły się jakieś wątpliwości. Zachęcam do próbowania. Miłego szydełkowania. 
Kasia :-)


16 komentarzy:

  1. Minionka/nek, choć w ogóle nie wiem co to za bajka, bardzo mi się podoba. Cóż, czas biegnie nieubłaganie, ja robiłam moim dzieciom smerfetki.
    Opis bardzo zrozumiale napisany. Myślę, że znajdzie się niejedna osoba, która z niego skorzysta.
    Pozdrawiam Kasiu, Ewa

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witaj Ewo, nawet jeżeli tylko jedna osoba skorzysta, to warto było napisać schemat wykonania tej czapki, tak myślę :-) Pozdrawiam Cię!

      Usuń
  2. Minionki mają w sobie to "coś", że nie da sie obok takiej czapy przejść obojętnie :) pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Masz rację :-) Mimo, że teraz poprawiłabym w czapce to i owo, to usłyszałam już wiele miłych słów na jej temat, ogólnie robi miłe wrażenie i wzbudza zainteresowanie :-) Pozdrawiam.

      Usuń
  3. Śliczna czapeczka! Ja również uwielbiam robić czapeczki dla dzieci, o Minionce jeszcze nie słyszałam, ale skoro to takie modne - trzeba zrobić :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. dziękuję Crea:-) Widziałam i podziwiałam kilka Twoich czapeczek, będę częściej do Ciebie zaglądać bo nie zdążyłam zobaczyć wszystkich a bardzo mi się podobają! o Minionkach dowiedziałam się dopiero, gdy miałam zrobić synkowi czapkę i sam sobie wybrał bohatera, padło na Minionka :-) Jak zobaczysz, jest ich miliony w internecie, z pewnością znajdziesz takiego, który Ciebie zauroczy. Myślę, że ich buźki dobrze komponują się w czapkach :-) pozdrawiam serdecznie i zapraszam jeszcze!

      Usuń
  4. O świetny tutek! Super chyba taką zrobię;)

    OdpowiedzUsuń
  5. Dzięki Dominika, to czekam na zdjęcia ;-)

    OdpowiedzUsuń
  6. Wspaniały popis i ja z niego skorzystam, dziękuję :) pozdrawiam i zapraszam na mojego bloga :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witaj Jadziu bardzo miło mi Cię gościć u siebie, pozdrawiam :-)

      Usuń
  7. Bardzo konkretne wyjaśnienie,bardzo dziękuję.Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  8. Witam. Ile ogolnie ma byc rzrdow do czarnej włóczki z opisu widac ze jakos @18 a na zdjeciu w 9rzedzie zaczyna sie juz czarna. Jestem początkująca wiec z gory przepraszam za niewiedzę heheh.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To zależy jaki rozmiar ma mieć czapka i na jakiej wysokości ma być czarny pasek. Najlepiej na bieżąco przymierzać do głowy. jednak jeżeli nie masz odpowiedniej głowy do przymiarki, to najpierw należy przestać dodawać półsłupki na odpowiedniej wysokości, a potem przerobić kilka rzędów bez dodawania i wtedy dopasować wysokość czarnego paska, nie wiem czy to jasno wytłumaczyłam, ale w razie czego prosze pytać, chętnie pomogę :)

      Usuń
  9. Bardzo dziękuję. Skorzystałam z opisu. Pozdrawiam! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witaj Elu bardzo sie ciesze ze sie opis przydał, przyznam ze jestem ciekawa efektu, pozdrawiam :)

      Usuń
  10. Jak dla dzieci to na pewno taka czapka robi furorę i wcale mnie to nie dziwi. Ja jestem zdania, że fajne nakrycia głowy można znaleźć w sklepach internetowych i za pomocą opcji kliknij tutaj jest już przesyłka praktycznie u nas. No wystarczy poczekać około 2 dni.

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za Twój komentarz :-)